Trends, onderzoeken en theorie die je niet mag missen.
👀
Het is weer tijd om vooruit te blikken met ✨trend rapporten✨
Een mapje vol met documenten om eens lekker doorheen te snuffelen, uit te citeren voor je volgende presentatie óf om je eigen voorspellingen op te bouwen:
De trendrapporten voor 2025 zijn er weer!
Hulde voor strategen zoals Gonzalo Gregori die de boel weer bij elkaar Googlen en 150+ documenten bij elkaar brengen.
Tips om de folder slim te navigeren
- Werp een blik op wat grote bureaugroepen (zoals Accenture) voorspellen. Dat is vaak een richting waar ze ook in resources en budget op sturen. Zo valt 't me op dat er door dit soort clubs véél AI wordt genoemd.
- Kijk wat grote platformen (zoals META) benoemen als trends. Dan krijg je een goede blik op wat er aan (nieuwe) advertentiemogelijkheden aan zit te komen.
- Gebruik industrierapporten (zoals Hilton) voor specifieke trends. Zo ben je vaak in 1x een goede gesprekspartner voor een sector waar je nog weinig in thuis bent.
- En check trendwatchers (zoals Trendhunters en Gartner) voor de grote lijnen. En fluffy termen die het gek genoeg goed doen in decks.
Het Commissariaat voor de Media is terecht bezorgd 🙍
Als zelfs Nu.nl schrijft over de Mediamonitor, is er wel iets aan de hand. Lang verhaal kort:
- Consumptie van traditionele (nieuws)media neemt.
- Door de consolidatie van mediamerken, wordt de macht groter van enkele partijen.
- Door verschuiving naar digitaal (en veel buitenlandse tech als Meta en TikTok) bestaat de kans dat de gemiddelde Nederlander minder geïnformeerd is.
Natuurlijk kijken we minder tv met een diverser media-aanbod en toename van streamingdiensten. Gelukkig zijn er ook fijne lichtpuntjes in 't onderzoek te ontdekken:
- Maandelijks wordt er steeds meer naar podcasts geluisterd (62%, 18-24 jaar!)
- Gebruik Instagram neemt nog steeds toe, Facebook wordt minder en ook in X zit een daling.
Je startpunt van je campagne bepaal je zo 💎
Soms schrijf ik in deze nieuwsbrief om voor mezelf een lekkere bookmark te hebben. Dat is ook het geval bij dit handige overzicht:
Vaak worden plannen gemaakt zonder duidelijke doelstellingen. Omdat:
- De klant het doel niet scherp heeft, of;
- Het bureau niet weet hoe je doelen goed vertaald naar marketingdoelen.
Doelstellingen zijn wat mij betreft 1 van de 3 belangrijkste elementen uit een briefing (naast doelgroep en budget).
Bovenstaande diagram helpt om goed het startpunt te bepalen.
- Wil je binnen 2 maanden bekendheid verhogen van x% naar y% bij afgehaakte gebruikers met een boodschap die herinnert waarom het product goed is?
- Willen we aankoop stimuleren bij onregelmatige gebruikers door imagowaarde X te vergroten van x% naar y%?
Als 't goed is heb je benchmarkdata of gebruik je de campagne om je hypothese te onderbouwen.
En op welke KPI's dan? Deze periodic table helpt je 🎇
Ik ben dol op overzichten. Vooral als je even de weg kwijt bent in het vinden van voorbeeld KPI's, is onderstaand grid handig.
Deze campagnes mag je niet missen.
🫶
Black Friday, Kerst voor de deur, het awardseizoen dat langzaam weer opstart: tijd voor meer creatief werk!
Door Decathlon stond ik op Black Friday op de golfbaan 🏌️
Met de toenemende populariteit van Black Friday wordt ook het tegengeluid alsmaar groter. Dille & Kamille geeft in Nederland mooi een goed voorbeeld (gesloten op Black Friday).
Dit jaar viel vooral de Decathlon campagne op.
De oproep: besteed Black Friday vooral aan sport, in plaats van tijd voor aankopen. De campagne had een lekkere visuele link met je kalender. Extra vet is het interactieve deel.
Via de campagnesite schiet je eenvoudig een afspraak in je agenda. En als je daar Decathlon bij uitnodigt maak je kans op ✨prijzen✨.
De tranentrekker van Volvo nog niet gezien? Kijken maar 🫶
Bijna 4 minuten en elke seconde waard. Waar de hele industrie afgeeft op Jaguar (die discussie sla ik lekker over voor deze nieuwsbrief), straalt Volvo met een knaller van een spot voor de EX90.
Extra lekker is hoe de spot naadloos overloopt in de commercial die op TV is te zien.
Zullen we AI vooral inzetten for good?
🤓
Ik wil niet beginnen over de Coca Cola kerstcommercial 😠
...
...
Ok, ik doe het toch 🤷♂️
Want als een van de grootste adverteerders van de wereld tijd, budget en een flinke bak aan resources steekt in de belangrijkste spot voor 't seizoen en dít komt eruit, is mijn angst dat AI op korte termijn de creatieve industrie over gaat nemen niet meer zo groot
Deze twee stukken zijn 't bekijken nog wel waard
- Jason Zada van bureau Secret Level deelt op LinkedIn de behind the scenes. Van storyboards tot edit. Fijn professioneel proces.
- Andrew Tindall van System1 deed onderzoek naar de effectiviteit. En shit, de spot werkt buiten de bubbel van de reclame helemaal prima.
O2 zet AI in om scammers te scammen 🤯
Een heerlijke reverse-uno card door O2, die een beetje doet denken aan Sweetie uit 2014 (!).
Rapporteer bij O2 de telefoonnummers van scammers, en zij zetten een AI oma in om de scammers zo lang mogelijk aan de lijn te houden. Helemaal heerlijk.
Kodak zet AI in tegen de vergeten herinnering 📸
Foto's zijn goed om je hersenen actief te houden, zéker als je Alzheimer hebt. Maar wat als je de herinnering ver weg nog wel hebt, maar er geen foto van hebt?
Kodak zet AI in om die herinneringen beeld te geven. Medium schaalbaar, maar toch een heerlijk concept.
Hulde voor bureau Happiness Brussel dat er geen AI in de titel van 't concept zit.
En zo kies je een Sinterklaascadeau 🎁
Het web staat vol met AI rijmmachines, maar een goede tool voor cadeausuggesties, had ik nog niet gevonden.
Enter: CadeauGPT.
Deze GPT helpt je op basis van 6 korte vragen een cadeautje te verzinnen. En omdat er al genoeg spullen zijn, helpt CadeauGPT je met duurzame suggesties en activiteiten.
Met als kers op de taart: een voorzet voor een gedicht.
Was een leuk experiment om goed een custom GPT onder de knie te krijgen.
Samen aan de slag? Zin in!
Zin om samen aan de slag te gaan? Vanaf januari 2025 heb ik weer ruimte voor mooie projecten of interimklussen voor zo'n 2 dagen per week 🎉
Samen knallen op pitches, frisse workshopsessies voor je klanten, aanbestedingen, jaarplannen, groei van strategieteam, kickstart van een project, opvang van een verlof of een frisse blik op de business? In de afgelopen maanden werkte ik voor o.a. Megawatt, ACE, Yune, Born05, O Bureau en Buutvrij.
Ik help je met plannen voor lange termijn merkbouw én een rinkelende kassa op de korte termijn. Van briefing tot uitgekiende strategie. En van inzet voor 'n dag tot interim strateeg.
Tot de volgende!👋
Over een maand weer een nieuwe editie. Tot in 't nieuwe jaar!
Matthijs Roumen
Freelance strateeg