Een inzicht grijp je niet uit de lucht.

☁️

Het award seizoen zit-er-zo-goed-als op. Bij het jureren voor de AMMA en Grand Prix Content Marketing heb ik weer veel fijne cases voorbij zien komen. En in 't meeschrijven aan verschillende cases (met winst bij DIA, LarAwards, AMMA & ADCN) staat 't als een paal boven water:

💡
Een goed inzicht zorgt voor een sterke case.

En dat deed me denken aan dit legendarische A4'tje, te vinden op de strategievloer van een Amerikaans creatief bureau.

En ook Nederlandse tegenhangers zijn prachtig:

  • "De wereld verandert sneller dan ooit."
  • "Gen Z haalt meer voldoening uit vrije tijd dan uit salaris."

Generiek. Uit de lucht gegrepen. En vaak ook nog eens niet waar.

Daarom zijn awardshows zo lekker. Het dwingt bureaus tot het delen van data en inzichten. Leerzaam! Maar hoe kom je aan zo'n sterk inzicht? 🤔

Taskforce Consumer Insights van brancheplatform VIA komt met Insights Maturity Model

"Data wordt pas informatie als je het in context plaatst", schrijft de Taskforce. En daar kan ik me goed in vinden. Het model is niet persé een maturity model, maar dat zie ik maar even door de vingers.

Want het benaderd het effect van het inzicht op twee manieren: Psychografisch en datagedreven. Data zonder te begrijpen wát de data betekent is, jawel, geen informatie.

Lees meer over de aftrap van het model van de Taskforce:

Hoe het Consumer Insights Maturity Model inzichten inzichtelijk maakt
Alle merken willen vooruit, slimmer en beter worden, de concurrentie een stap voor blijven. Zeker als het gaat om het goed besteden van marketingeuro’s. Op

Oké, en praktisch?

In een opvolgend artikel wordt het nóg interessanter. Onderstaande uiteenzetting van data naar inzicht maakt mooi helder waar je naar moet zoeken om een stap verder te komen:

Wat boeiend is, is dat je vanuit kennis en inzichten mogelijke routes hebt. Strategie is vervolgens afwegen wat de beste route is die past bij de doelgroep en je groeiplannen, om daar vervolgens communicatie op te ontwikkelen 💡

En waar haal je data en informatie vandaan?

Niet (alleen) van het internet. Trek vooral je eigen registers open, door in je eigen Analytics te grasduinen, je CRM systemen uit te pluizen en surveys te doen. Maar probeer ook vooral met externe tooling grip te krijgen op wat er speelt in data.

Leg dit vervolgens naast informatie over de markt en de doelgroepen. Probeer in gesprekken met je doelgroep de data te valideren. En zo een stap verder te komen.

Sterke stukken van de Taskforce. Benieuwd naar de volgende artikelen!


Creatieve insights in reclame

Edward Boches, voormalig creative director bij MullenLowe, schreef een fijn stuk over insights in reclame.

The insight: the most important part of the brief
“At the heart of an effective creative philosophy is the belief that nothing is so powerful as an insight into human nature, what…

Zo word je een betere strateeg

🧠

Ook deze maand weer een paar fijne artikelen tegengekomen waar je een betere strateeg van wordt. Ik zet er 3️⃣ voor je op een rij.


1️⃣ Je groeipad als strateeg

Strateeg Thijs van de Wouw, head of strategy bij W+K, schreef een fijn stuk over het groeipad van een strateeg. Inclusief een meer dan handige tabel.


2️⃣ Begrijp waar je feedback op geeft

Strateeg Julian Cole plaatste deze fijne afbeelding op LinkedIn:

No alt text provided for this image

Ik heb vaak een onderbuikgevoel waarom iets niet klopt, maar kan het niet altijd plaatsen wáárom niet. Bovenstaand kan helpen, met de volgende begeleidende tekst:

🧠
Head feedback
You want to question the goal, the problem we’re trying to solve, or whom we’re targeting.
You’ve got feedback for the brief.
In most cases this will require a rebrief.
💙
Heart feedback
You agree with the above but don’t think the way we’re trying to solve the problem is right.
The feedback is on the idea.
Great for the first creative review and horrible feedback just before launch.
🗽
Body feedback
Feedback is related to the copy, colors, this is executional feedback.
Feedback that works post idea but holds little value pre-idea.

3️⃣ De scope van je opdrachtgever begrijpen

Het is een utopie om te denken dat je opdrachtgever alleen maar bezig is met jouw campagne. Of, vanuit merkperspectief, dat je hele organisatie zit te wachten op je nieuwe woordgrappen in social posts.

Ieder jaar voert bureau Mark Stronger een benchmark onderzoek uit onder CMO's (over slimme acquisitie gesproken). Misschien wat inkoppers, maar wel een paar fijne inzichten:

  • Winnaars (merken de groeien) zijn meer bezig met merkonderzoek dan Dalers (merken die krimpen).
  • Winnaars nemen de interne organisatie ook sterker mee de visie van het merk.

Lees de samenvatting op MarketingTribune of blader door het hele onderzoek.

Nationale Marketing Benchmark: Investeer meer in merk en merkmanagement
Een sterk merk levert belangrijke concurrentievoordelen op. Toch investeren veel ondernemingen onvoldoende in het merk. Ook is het merkmanagement in veel organisaties nog niet goed geregeld. Dat blijkt uit de Nationale Marketing Benchmark. ‘Het blijft toch een raar verschijnsel’, zegt Rob Revet van…

De (on)grijpbaarheid van jongeren.

🤳

Jongerencommunicatie vind ik meer dan boeiend. We werken voor meerdere onderwijsinstellingen aan studentenwerving. Dan is de juiste copy, het juiste platform en de juiste beeldtaal cruciaal.

Diptych of Ursus Magana

Wie jongerencultuur als geen ander begrijpt, is Ursus Magana. In deze longread op Wired lees je over zijn zoektocht naar het kraken van social algoritmes om daar vervolgens zijn eigen talentbureau 25/7 op te bouwen.

Watch This Guy Work, and You’ll Finally Understand the TikTok Era
The creator economy is fragmented and chaotic. Talent manager Ursus Magana can (almost) make sense of it, with a frenetic formula for gaming the algorithms.

💡
Enquete reminder! Help mij om je volgende maand een nog betere nieuwsbrief te versturen door 4 vragen te beantwoorden. Thanks!


Tot de volgende! 👋

Thanks voor het lezen weer! En tot over een maandje.

De beste inzichten lees je niet op het internet 💡

Een inzicht grijp je niet uit de lucht ☁️ Maar hoe kom je van data tot inzicht? En deze artikelen lees je om een betere strateeg te worden 🧠