De effectiviteit van creativiteit volgens WARC
🚀
Als WARC iets schrijft, kan je maar beter opletten 👀
In de Health of Creativity duikt WARC in de effectiviteit van creativiteit. Want als je kijkt naar campagnes die creatieve awards winnen, zijn die dan ook een beetje effectief?
Niet zozeer verrassende conclusie: natuurlijk is creatief goed werk ook effectief. Creatief goed werk brengt namelijk de boodschap goed over op een doelgroep.
Grote kans dat het kwartje niet alleen in het hoofd valt, maar ook in de kassa.
Van alle campagnes die een creatieve prijs winnen, wint 20% ook een prijs voor effectiviteit. En van de campagnes die een hoge onderscheiding op creatief gebied hebben, krijgt 42% een effectiviteitsprijs.
Klinkt laag? Dat valt gelukkig wel mee, als je ziet hoeveel creatieve awards er zijn versus het aantal effectieve awards.
Tel daarbij op dat de drempel voor een effectiviteitsprijs een stuk hoger is (start voor de grap maar eens aan een Effie inzending), dan is het niet zo gek dat dit percentage in eerste instantie laag lijkt.
Leer van de vragenlijst van Better Briefs 📃
Het team van Better Briefs heeft een volgende missie: naast betere briefings is het beoordelen van creatief werk de volgende pijler.
Daarvoor is een survey opgesteld om de huidige status in de markt in kaart te brengen.
En alleen al die vragenlijst doorlopen geeft je een goed beeld van de aspecten waar je op moet letten en hoe je het proces kan in richten. Aanrader!
Pepsi slaat de plank mis in Cola battle 🔨
Dit is zo'n lekker voorbeeld van een campagne wat ongetwijfeld een creatieve award gaat winnen, maar niet gaat scoren in effectiviteit.
Want hoe goed de campagne ook is als je er goed naar kijkt, de automobilist die voorbij rijdt aan onderstaand billboard is:
- In de war wie de afzender is.
- Of heeft alleen oog voor het iconische blikje Coca Cola.
Mijn gok is dat Pepsi hier eerder Coca Cola mee in 't zadel helpt, dan dat ze er meer blikjes Pepsi mee gaan verkopen.
Want de distinctive brand assets van je concurrent in je uiting zetten, is nooit een goed idee.
Contagious verklapt de thema's voor komende jaren.
🔮
Contagious ❤️ Het slimste magazine voor creatief en effectief werk. En na rondvraag in de markt, komen ze met conclusies en hoofdthema's voor de komende jaren.
Ja, het gaat natuurlijk over AI. Maar ook de rol van purpose, het verdienmodel van bureaus en diversiteit.
Meest opvallend? AI gaat pas over de komende 5 jaar echt betekenis hebben...
... maar hoe is nog een groot raadsel.
Dat klinkt semi-bekend bij dit soort thema's. Ja, we zien essentie. En ja, we begrijpen er delen van. Maar in grote lijnen over de lange termijn is het nog maar giswerk.
Ook interessant is de disbalans tussen bureaus en klanten als het gaat om het verdienmodel van bureaus:
Met als mogelijke optie om op een andere manier naar de waarde van creativiteit te kijken:
Boeiende gedachten!
SORA zet het internet op z'n kop. Toch?
🎬
H0-ly shit. Wat SORA (de videovariant van ChatGPT) gaat brengen is te gek.
De kwaliteit is insane. De output lijkt magisch. En met een druk op de knop heb je straks je eigen speelfilm. Toch?
Ja ik ben sceptisch. Net als met Midjourney is de belofte groots. En zijn de use case te gek, als je niet naar iets héél concreets op zoek bent.
Binnen de projecten voor klanten waar ik AI images met Midjourney heb gemaakt zie ik dat het nog steeds 70% AI generatie is, met 30% hulp van Photoshop. De beelden zijn lang niet altijd meteen raak.
Ter referentie: voor een project waarbij we 3 images hebben gemaakt, zijn er om tot die afbeeldingen te komen ruim 750 afbeeldingen in Midjourney gegenereerd.
Dat is nog anderhalve dag werk voor 3 afbeeldingen.
Je mag gerust m'n prompt-skills in twijfel trekken. Maar ik geloof echt niet dat het véél vlotter had gekund. Hetzelfde gaat ook gelden voor SORA en video straks.
Een prompt schrijf je zo, maar écht in beeld krijgen wat je nodig hebt, met de juiste art direction en aansluiting op de briefing van je klant, is nog steeds veel werk.
Gelukkig maar.
Nieuwsbrief Every zet een paar kanttekening op een rij van SORA 🖼️
Want ja, het is magisch. En er zijn zeker scenario's waarbij er waarde wordt gegenereerd. Volgens Every:
- Movie concepts will be cheap to test
- Big-budget movies will cost less to make
- AI filmmaking will become its own form, and Hollywood will become less relevant
Let's not do this again, please
Tech journalist Brian Merchant (van de LA Times) schrijft een kritisch stuk waarin hij SORA een overtrokken hype vindt.
De titel "Let's not do it again" verwijst naar het vermijden van het herhalen van de cyclus van hype en overdreven verwachtingen van nieuwe technologische ontwikkelingen.
Nog een korte Award Alert update?
In januari, de kop van het award seizoen, lanceerde ik Award Alert 🛎️, zodat je nooit een award deadline mist. En dat loopt behoorlijk lekker.
Naast alle aanmeldingen (±200 ondertussen) krijg ik complimenten van award organisaties en hoor ik dat de agenda op Award Alert door bureaus wordt geraadpleegd om 't jaar in awards te plannen. Lekker!
Tot de volgende! 👋
Thanks voor het lezen weer! En tot over een maandje.
Een creatieve campagne is vaak een effectieve campagne 💡
Is creatief werk automatisch ook effectief? Ja, er ligt een relatie maar die is niet altijd zo simpel als je denkt.