Leer van de inzichten van deze campagnes.
🤩
Een vlijmscherp inzicht is de helft van je campagne. Als je weet wat je doelgroep raakt, kop je de communicatie zó in. Bewijzen ook deze voorbeelden 👇
Ikea laat met second best zien dat je een product prima op de tweede plek kan zetten ✌️
Je moet er wel lef voor hebben: je product een tweede plek geven in communicatie. Ikea doet 't met de Second Best advertenties.
De campagne ging als een lopend vuurtje over LinkedIn van de week. En logisch, want zélfs als niet-ouder kan ik me herkennen in de situaties.
Een inzicht dat resoneert is een inzicht dat scoort 💡
Sterk werk van David Madrid. Met een korte toelichting en rationale op Adsoftheworld.
Met een doorvertaling naar OLV die laat zien dat er de fotografie prima lekker is door te vertalen naar video format.
Volkswagen gebruikt de donkerste verf ⚫
Ik laat je als eerste de afbeeldingen zien. Kijk of je daarna nog uitleg nodig hebt:
Een activatie om de dode hoek sensor - Blind spot monitor in Volkswagen taal - op de dealervloer éxtra onder de aandacht te brengen.
Het inzicht Wat je niet ziet levert nare situaties op erg lekker doorvertaald met verf die voor 99% licht absorbeert en daardoor sterk de situatie nabootst.
Voor het eerst gespot op de LinkedIn-pagina van Creative Director Alex Goldberg met nét wat meer achtergrond informatie. Aanrader ⭐
Contagious zet vast Cannes-hebbers voor 2023 op een rij 🥁
Start de casefilm parade! 🎺 Want inspirerend werk gaat je om de oren vliegen. In de vorige nieuwsbrief tipte ik al een aantal awardshows om in de gaten te houden.
Het slimme Contagious zet vast een aantal kanshebbers op een rij voor dit jaar. Om de lijst nóg korter voor je te maken, geef ik je er vast 3.
1. Samsung laat zien jongerencultuur te begrijpen met Flipvertising.
Zoekgedrag naar een telefoon aansporen als een hunt naar easter eggs en gratis goodies? Samsung doet 't goed. Helemaal lekkere casefilm ook.
2. Japanse boekenketen Kinokuniya gebruikt smartphonegebruik inzicht voor boekverkoop.
Hóeveel uur zit je op je smartphone? En wat had je allemaal in die tijd kunnen doen? Kinokuniya probeert mensen aan het lezen te krijgen met inzicht voor 't alternatief.
Liefde voor deze real life infographics.
3. Apple is ster in toegankelijkheid, voor íedereen.
Apple doet niet aan casefilms: de commercial legt álles uit.
Deze blinde lens kijkt met AI om je heen.
🤩
Geen lens, maar wel je locatie als beeldvanger 📍
Een camera zónder lens, maar met beeld. Hoe dan?
Paragraphica gebruikt locatiedata om een beeld te vormen. Sta je in Amsterdam voor het station op een zonnige dag? Dan vormt de camera een beeld. Helemaal vet.
Paragraphica is a context-to-image camera that uses location data and artificial intelligence to visualize a "photo" of a specific place and moment. The camera exists both as a physical prototype and a virtual camera that you can try.
The viewfinder displays a real-time description of your current location, and by pressing the trigger, the camera will create a scintigraphic representation of the description.
De zin en onzin van AI wordt steeds beter zichtbaar 👀
Nieuwe technologie is altijd een feest. En zorgt ook nog wel eens voor creatieve armoede.
Maar met alle ontwikkelingen zie je óók de daadwerkelijke kracht.
- Dit voorbeeld van Riley Brown op Twitter laat zien hoe je snel een conceptbeeld schetst met Midjourney in combinatie met Photoshop AI 👨🎨
- Tom Quan laat zien dat het nog niet perfect is 🎨
- Ethan laat zien hoe je met ChatGPT je VVE in de tang krijgt 🤖
- En onderstaande beelden laten weer zien waarom Midjourney zo ontzettend gaaf is 😍
De implicaties van Google AI integratie in search 🔍
Ik schrok me eerlijk gezegd in eerste instantie rot van de Google AI aankondiging.
Met Rubiks Kubus Oplossen heb ik een money making machine 🤑 dat grotendeels afhankelijk is van Google search. Van de 250.000 unieke bezoekers op jaarbasis, komt zo'n 80% via search.
Als Google de hele uitleg binnen search weer te toveren ben ik m'n traffic kwijt én m'n AdSense inkomsten. Dat zou zonde zijn.
Gelukkig valt het (voorlopig) nog wel mee.
Tidal Wave Research schreef een lekkere nieuwsbrief dat fijn uitlegt dat maar een klein deel van de search geschikt is voor dit soort vraag-antwoord oplossingen.
Digitaal geluk met een interfeestje.
🎉
Door deze online mini-game trok ik bijna alle haren uit m'n hoofd 🤯
Een goede user interface is onzichtbaar. Een gebruiker merkt een goede UX als het goed is niet.
Een slechte UX heb je meteen door: het rammelt aan alle kanten en voelt niet lekker. Je kan er donder op zeggen dat je je gebruikers kwijt raakt als een online ervaring vol frustratie zit.
Dat laat User Inyerface - A worst-practice UI experiment - als geen ander zien.
Speel de mini-game vol UI flaws. Dan weet je weer waarom het zo belangrijk is om je goed in de bezoeker te verplaatsen en gebruik te maken van herkenbare principes en patronen 🎯
Koop het Marketingfacts 2023-2024 jaarboek
Verleden nieuwsbrief stipte ik al kort aan dat ik heb mee mogen schrijven aan het Marketingfacts Jaarboek.
Ik ben dol op betekenisvolle merken. Die zich vanuit het hart inzetten voor medemens en planeet. Weg van greenwashing. En op naar een betere wereld.
Daarom is het een hele eer dat vandaag bij duizenden marketeers het Marketingfacts Jaarboek 2023 op de deurmat valt met mijn visie op purpose marketing.
Mijn betoog? Zet purpose marketing pas in als je betekenisvol bent als merk. Niet alleen als je goed doet, zodat je er een campagne omheen kan bouwen.
Purpose draait niet in eerste instantie om je communicatie. Het doel van purpose is een betere wereld 🌍
De purpose van purpose? Purpose! 🍀
Tot de volgende! 👋
Thanks voor het lezen weer! En tot over een maandje.
- Matthijs
Je product op de tweede plek zetten in je eigen advertenties? Briljante zet 💎
🧠 Denk als een strateeg! De nieuwsbrief met strategische breinvoer om slimmer naar trends & ontwikkelingen te leren kijken.