Dit zijn de campagnes van Cannes waar níet iedereen het over heeft.

🤩

Dit zijn de 5 beste tech enabled cases die je niet mag missen 🔥

Wie deze nieuwsbrief wat vaker leest, kent mijn voorliefde voor sterk creatief werk met slimme inzichten. Gelukkig zijn er lijstjes genoeg van dé casefilms die gezien moet hebben van het mooiste werk in Cannes.

Daarom vertel ik je in deze nieusbrief niet over A British Original, Phone it in, Flipvertisement of R.I.P. Leon.

In plaats daarvan zet ik de 5 vetste cases op een rij met een digitale inslag. Ofwel, cases die zonder slim gebruik van tech niet mogelijk waren geweest.

1. Nike - Never done evolving feat Serena Williams (winnaar grand prix 🏆)

Hoe zou Serena Williams van 17 jaar het doen tegen haar 35 jarige versie? Nike analyseerde 1.000+ wedstrijden om een datamodel te bouwen van jonge Serena en volwassen Serena.

Die wedstrijd werd op YouTube door 1.7 miljoen mensen bekeken. En de data wordt gebruikt ter verbetering van de producten van Nike 🏃

2. WWF - Climate Realism (winnaar brons 🥉)

WWF stelt zichzelf de vraag: hoe zouden klassieke werken eruit zien als ze in de huidige tijd waren geschilderd?

Een lekkere case waarbij AI en data ervoor zorgen dat je op een andere manier naar klassiek werk kijkt. Extra gaaf omdat de case is gevormd in tijd vóór Midjourney 🎨

3. Chipotle - Doppelgänger (winnaar goud 🥇)

De combinaties van Chipotle zijn zó uniek, dat het vrijwel onmogelijk is dat iemand op hetzelfde moment aan de andere kant van het land hetzelfde besteld.

🤔 of toch niet?

Chipotle zet data aan het werk om de open-rate van mails te verhogen. Bestelt iemand éxact jouw favoriete Chipotle recept, dan krijg je een mail dat je een dubbelganger hebt. Beetje creepy en vet tegelijkertijd. Wat een lekkere case om digitaal effectiever in te zetten 👌

4. Oreo - Cheat cookies (winnaar goud 🥇)

Wat me opvalt, is dat er véél merken zijn die creatief omgaan met gaming. Zo laat Greenpeace in game zien wat de gevolgen van het klimaat zijn (Los Santos +3) en daagt Burger King gamers uit om te winnen in de volgorde van een Whopper (Mission: Whopper).

Ook Oreo zet de game community aan de gang met 't merk. Door een slimme samenwerking aan te gaan met XBOX kunnen unieke items in de game worden unlocked met Oreo cookies. Helemaal mooi.

5. Canon - Knock at the Cabin (Winnaar zilver 🥈)

Hoe laat je zien wat voor te gekke innovatie je als Canon in huis hebt?

Canon werkt samen met de film Knock at the Cabin om op CES, dé technologiebeurs, bezoekers een real life film ervaring te geven. Dankzij alle techniek die Canon in huis heeft. Lekkere experience ✨


Zin om de rest van je zondag casefilms te kijken? Duik dan in het archief van Lovetheworkmore 🏴‍☠️, het piratenarchief dat de cases van alle 470 winnaars op een rij heeft gezet.

😁

De cases die je de afgelopen maanden in deze nieuwsbrief voorbij hebt zien komen hebben het ook erg goed gedaan in Cannes. Beetje trots dat ik die al voor het prijzenseizoen heb weten te spotten.


Top het lijstje nog af met Fiat - Operation No Grey

Fiat is een kleurrijk automerk. En maakt daarbij een statement: grijze auto's zijn vanaf nú niet meer te koop bij Fiat.

Om dat direct duidelijk te maken, komen ze met bovenstaande film. Te gek! 🇮🇹


Ga even goed zitten voor deze verdiepende stukken

Lees deze 5 lessen voor marketeers uit Cannes 🧠

De kritiek die je leest, is dat het wel érg veel over AI ging in Cannes. Tom Goodwin neemt op The Drum geen blad voor de mond en noemt het zelf beschamend wat voor intense bubbel de Cannes bezoeker in leeft.

Op het blog van Kantar lees je gelukkig andere wijze lessen uit Cannes. Over onder andere effectiviteit van creativiteit, inclusie, duurzaamheid, entertainment en, jawel, tóch ook AI.

Fijne read in de huidige staat van creatie.

Cannes Lions 2023: Five takeaways for marketers
It’s not all about Generative AI, even though it dominated the conversation, along with marketing effectiveness. But there are many implications for marketers - discover the main ones here.

Scroll door de Waddenzee 🖱️

Ik hou wel van lekkere scroll-ervaringen. Deze interactieve manier van content ontstond al in 2012 met Snow Fall van de New York Times en krijgt door technologie een steeds betere vorm.

De Jurk en het scheepswrak is een jaloersmakende (digitale) productie als aanvulling op een documentaire. Scroll lekker door de Waddenzee met fijne interactiviteit en waanzinnig goede lekkere audio.

De Jurk en het scheepswrak
Duik mee in het troebele, snelstromende water van de Waddenzee. Ga op zoek naar de schatten op de zeebodem, en maak een tijdreis naar de 17e eeuw.

Wat er aan de hand is op Reddit 🔥

Reddit staat in de fik. Door het voornemen om API kosten naar developers flink door te belasten, staan de communitymanagers op de barricade. Een boeiende read over wat er gebeurt als je je eigen community niet meer onder controle kan houden.

The ongoing and increasingly weird Reddit blackout, explained
Subreddits are continuing to protest Reddit’s new moneymaking idea, as profit becomes central to how social media works.

Wat ik zelf publiceerde in de afgelopen periode.

🧑‍💻

Waarom je je als marketeer druk moet maken over awardshows 🏅

Ik geloof heilig dat awards de markt vooruit helpen. Door een goed voorbeeld te stellen inspireren awards en kan ik lekker lijstjes typen in een nieuwsbrief. Het zet teams op scherp. En het brengt teams bij elkaar. Lees m'n volledige pleidooi op Marketingfacts.

Waarom je je als marketeer druk moet maken over awardshows
Marketing, Technology & Design
🏆

Ook met September hebben we een prettig awardseizoen. Samen met Buutvrij (🫶) en Natuur & Milieu (🍀) doen we het goed bij SAN, AMMA en Esprix. Met Code MBO wonnen we een DIA en een LarAward voor Museum van de Geest 🤩


Purpose werkt alleen als het purpose heeft 🍀

Marketingfacts publiceert de hot topics als blogposts. En dat vind ik leuk, want daarmee wordt m'n hoofdstuk nog meer gelezen. Lees m'n mening op purpose (en wanneer je het wel en wanneer je het niet goed inzet voor je marketing) op Marketingfacts.

De purpose van purpose is purpose
Marketing, Technology & Design


💡

Enquete reminder! Help mij om je volgende maand een nog betere nieuwsbrief te versturen door 4 vragen te beantwoorden. Thanks!


Tot de volgende! 👋

Thanks voor het lezen weer! En tot over een maandje.

- Matthijs

Je verwacht niet dat digital zó kan worden ingezet voor marketing 🤯

🧠 Denk als een strateeg! De nieuwsbrief met strategische breinvoer om slimmer naar trends & ontwikkelingen te leren kijken.