De waarde van strategie.
💎
Kleine rel in reclameland. Stephanie McCarty, CMO van huizenbouwer Taylor Morrison, gooit een knuppel in het hoenderhok.
Bureaus kosten teveel. En willen teveel bezig zijn met het merk ontdekken, in plaats van de zaken doen die een merk níet kan.
Je op een-na-favoriete strateeg Mark Pollard schreef er op LinkedIn een heldere repliek op. Natuurlijk is het logisch dat je niet wil dat bureaus (te)veel tijd besteden aan dubbel werk.
Dat lost zich allemaal op, op het moment dat:
- Klanten heldere briefings schrijven 📝
- Voldoende onderbouwd onderzoek hebben 🔬
- Of het lef hebben door volledig te vertrouwen op de ervaring van 't bureau 🏀
De vraag is dan ook: hoeveel informatie is genoeg?
Een theorie die ik bij briefings vaak aanhoud, is de 40-70 regel. Origineel omschreven door Colin Powell (en geleend door Bezos), stelt dat je met minder dan 40% van de benodigde informatie een slechte beslissing maakt, en bij meer dan 70% van de benodigde informatie alle snelheid verliest (let wel; dit gaat om situaties in een oorlog.), waarbij Bezos uitgaat van een stelregel van 70% informatie (want; bij 90%-100% verlies je innovatiesnelheid).
Mijn conclusie: Nee je hebt niet 6 maanden nodig om je in een merk onder te dompelen (iets wat Stephanie omschrijft als de grootste frustratie in samenwerken met bureaus), maar met 70% van de informatie, een heldere briefing en een flinke portie lief van je opdrachtgever, kom je al een heel eind.
Deze functiematrix laat zien waar je als strateeg nog moet groeien 🚀
Over 70% gesproken: weet je waar je staat in je eigen ontwikkeling?
Ik hou wel van een heldere matrix. Onderstaand is origineel van oud-Undercurrent en R/GA strateeg Clay Parker Jones en kwam ik via Zoe Scaman weer tegen.
Handige matrix voor als je functieprofielen aan het aanscherpen bent, of gewoon zelf je eigen groei op een as wil plotten.
AMMA laat zien hoe je een nominatie pakt 🤴
Jureren is m'n lievelings. Inzicht in cases word je slimmer van. Én geeft je munitie om een collega of klant te overtuigen van je waanzinnig goede idee.
Het nadeel van cases, is dat het vaak achter gesloten deuren wordt gejureerd en waarbij cases niet inzichtelijk zijn voor iedereen. Daarom ben ik zo'n fan van awardshows met open archieven, of piratenarchieven zoals Love the Work More.
Hoe AMMA het dit jaar aanpakt, verdient ook een pluim. Álle genomineerde cases zijn namelijk door Art Rooijakkers geïnterviewd.
Arme Art. Die heeft 3 dagen moeten luisteren naar verhalen hoe cookieless first part data op basis van off site setups inzicht geven in sturing op KPI's voor het laden van DBA's binnen e-commerce warehouse datapools in seamless conversion tracking.
Ok zonder lelijk te doen over de industrie: hier zitten wel een paar parels bij. Niet dat je een hele zondag naar 35 interviews moet gaan kijken, maar het geeft wel antwoord op de vraag waarom je concurrent wél een nominatie kreeg, of welk inzicht een ander bureau heeft gebruikt in de campagnes.
Ik vond in ieder geval de Engagement inzending van Bol.com x Dentsu (slimme omgang met eigen media) en de Mediastrategie van Ministerie van Defensie x Initiative (goed omgaan met arbeidsmarktcommunicatie) het bekijken waard.
Nee, AI gaat niet alle banen overnemen. Toch?
🤖
Ineens las je in de krant een praktisch voorbeeld over AI en werkgelegenheid. Want Aldi had besloten om de olijke Diederik Ebbinge te verruilen voor een AI stem die nooit ziek of verkouden is.
Plots dacht half Nederland: Gaat mijn baan er straks ook aan?
Toen ik de casefilm van Joe Public zag, dacht ik: wat een U-bocht. In een notendop:
- Aldi snapt discount als geen ander.
- Bespaart daarom op de stem door een AI stem te maken.
- Gebaseerd op 10 echte Aldi medewerkers.
Ja, best vet. Ja, heel handig. En ja, ook een (beetje) kostenbesparend. Want de productiekosten van radioreclame vallen reuze mee. De fee van Diederik Ebbinge zal ongetwijfeld hoog zijn, maar die herkenbaarheid zorgt óók voor een waardevolle brand asset met waarde.
Deze stem zal een tijd duren voor het écht Aldi is. En eerlijk: er zit weinig unieke sound in om het helemaal claimable te maken.
Ik ben in eerste instantie sceptisch (al juich ik 't gebruik van techniek toe). Ondertussen heeft Adformatie een onderzoek gedaan naar de mening van de Nederlander. Met een prikkelende kop Derde van Nederlanders vindt AI-stem in Aldi-reclame onpersoonlijk en onaangenaam, maar een matige vraagstelling (want natuurlijk benoemen mensen het als 'onpersoonlijk' en "is er voorkeur voor een menselijke stem").
Fun fact: De stem is niet text-to-speech, maar voice-to-speech. Wat betekent dat er altijd nog een opname aan te pas moet komen om de juiste intonatie te vinden.
Je drive-thru bestelling wordt binnenkort door een robot opgenomen 🤖
Wendy's, één van de concurrenten van McDonalds aan de andere kant van de oceaan, gebruikt AI om bestellingen in de drive-thru op te nemen. Als je er een beetje op gaat zoeken, zie je dat ze daar al ruim een jaar mee bezig zijn, samen met Google. Maar met alle nieuws rondom AI (en waarschijnlijk een bredere uitrol dan alleen een paar pilot locaties), wordt het des te relevanter.
Uit onderzoek blijkt overigens dat mensen die bij een zuil bestellen, vaak méér bestellen. De reden: er is geen sociale barrière meer van een medewerker die je mogelijk beoordeeld voor 't bestellen van 3 extra burgers naast je menu.
Influencer marketing wordt weer een stapje serieuzer.
🤳
🧓 Opa vertelt: In 2009 stond ik aan de wieg van social bureau Tribewise.
Al snel ontdekten we dat kennisdeling over 't vakgebied belangrijk was. Let op, dit is nog vóór Facebook, Hyves was nog megagroot en de enige verkrijgbare iPhone, was de iPhone 3G.
Tribewise werd een van de oprichters van SMPA, de Social Media Professional Association - een club van bureaumensen die kennis deelden.
Wat al snel opviel, was dat de regelgeving niet gelijk opliep met de groei van social. In de States rammelde de Word of Mouth Marketing Association aan de poorten van de FTC. En met succes. Social richtlijnen werden daar regels, en regels werden wet.
Willem Sodderland en ik vonden daar óók wel wat van. Dat hadden we ook nodig in Nederland.
En dus schreven we de SMPA Guidelines, welke we onderbrachten bij de DDMA. Die er vervolgens met flink lobbywerk voor hebben gezorgd dat het onderdeel werd van de Reclame Code. Social campagnes werden een stuk eerlijker en influencers werden verplicht om reclame te disclosen met een #ad, #reclame of #gesponsord.
"Ok ok ok, waarom is dit stukje geschiedenis zo belangrijk?"
Fast forward naar vandaag. De regels zijn nog steeds in effect. En hoewel Willem en ik er weinig nog mee te maken hebben, vind ik het heerlijk om te zien dat de regelgeving nog steeds enorm serieus wordt genomen.
Op influencerregels.com haal je tegenwoordig je certificaat
Veel grote merken zoals Unilever, L'Oréal, Heineken, TUI en Coca-Cola geven aan: wij werken alleen met influencers die de regels serieus nemen. Een certificaat die je krijgt als je een e-learning hebt doorlopen, is daar 't bewijs van. Natúúrlijk zullen campagnes nog wel eens niet helemaal netjes gaan, maar dit helpt enorm.
Dus hup: ben je influencer, haal je certificaat. Werk je in media of reclame? Doorloop dan óók de e-learning, zodat je weet waar je rekening mee moet houden in je campagnes.
Je favoriete strateeg gaat freelance!
Zó wat heb ik hier een zin in! Na de afgelopen 15 jaar bij de leukste bureaus (thnx Kaliber, M2|OC, September 👋) kriebelde het om te gaan freelancen.
Met ervaring als strategy director bij creatief-, media- en digitale bureaus, zie ik precies waar ik het meest van waarde kan zijn 💎 Want:
→ Een simpele strategie is de beste strategie.
Het is tijd om de knoop uit complexiteit te halen. Hoe simpeler, hoe beter. Én effectiever. Want als het kwartje in ’t hoofd valt, valt-ie ook in de kassa.
Je leest er álles over op m'n spiksplinter nieuwe website mroumen.com.
Lekker bellen als:
👉 Projecten: Resultaat blijft achter en je zoekt een plan voor groei.
👉 Interim: Je favoriete strateeg met verlof gaat, je versterking kan gebruiken of om strategie binnen het bureau op te bouwen.
Half mei start ik als interim strateeg bij Born05. Maar geen zorgen, ik ben nog 2 dagen per week beschikbaar voor ander werk.
Hulp nodig om een pitch binnen te trekken? Je bureaus strak aan te sturen? Een plan te maken voor de rest van 2024? Of gewoon zin om eens van gedachten te wisselen? Een kennismaking prik je zó in m'n agenda. Zin in! 🎉
Of maak mij blij door m'n LinkedIn aankondigingsbericht te liken óf te voorzien van je favoriete gejuich. Lekker voor 't algoritme 🎉