Nieuw jaar, nieuwe ๐ง Denk als een strateeg! De nieuwsbrief met strategische breinvoer om slimmer naar trends & ontwikkelingen te leren kijken.
Ik praat je ook deze maand weer bij met de slimste strategische stukken en de mooiste inspiratie. Je leest o.a. over:
- Hoe een wakkere kat leidde tot een inzicht van een campagne ๐
- De beste trendpresentaties om op basis van investeringen de grote lijnen te ontdekken van de toekomst ๐ฎ
- Waarom de Nachtwacht sinds kort ook een technologisch wonder is๐จ
- Hoe Adidas met een wit t-shirt (messen)geweld tegengaat onder jongeren ๐ช
- En hoe je ervoor zorgt dat je je voornemens wรฉl gaat volhouden en verzilveren ๐
Veel wijsheid en leesplezier!
Sheba's inzicht op de nacht zorgt voor een slimme campagne ๐
Skip als eerste het gemopper van Mark Ritson in dit artikel en scroll door naar de inzichten en de strategie van deze parelcampagne. Wacht, ik zet het voor je op een rij:
Inzicht
- Katten worden vรฉรฉl te vroeg wakker, dat is dierlijk instinct om te gaan jagen en eten. Dat betekent dat je als kattenbaasje maar wat vaak om 4:00 wakker wordt gemaakt.
- Om in slaap te vallen, kijken de baasjes 's nachts YouTube filmpjes als afleiding en om slaap weer aan te wakkeren.
Strategie
Hulpmiddelen bieden om katteneigenaren weer in slaap te krijgen.
Concept
- Een YouTube video met relaxte achtergrond geluiden
- Een Spotify sleep podcast
Resultaat
Volgens de casefilm, 8 miljoen views op de YouTube video in de eerste 4 nachten. Lijkt me sterk, maar okay. Wat wel boeiend is: 84% van de views waren rond 4:00 in de nacht. Spot on concept dus. Er benieuwd naar verkoopcijfers.
Zoals Ritson het samenvat: Great diagnosis, smart insight, clever use of media and inventive execution, Sheba's 4am Stories is a masterclass in simple but highly effective marketing.
Slimmer leren denken met deze strategische stukken
Als er รญets een gegeven is, dan is het wel dat aan het einde van een jaar de trendpresentaties je om de oren vliegen. Bomvol analyses, voorspellingen en glazen bol momenten.
Onderstaande decks zijn m'n favorieten.
Benedict Evans staat stil bij het verleden, heden en de toekomst van tech ๐พ
Benedict Evans maakt wat mij betreft een van de meest puntige decks van de markt. Als investeerder en analist (voorheen A16Z, nu Mosaic) let hij goed op de grote lijnen.
Wat me met name opviel aan zijn deck, is zijn toekomtvisie op Web3 en Metaverse. Ook al schetst hij het als grote rebranding (Web3 voorheen crypto en Metaverse voorheen VR/AR), ziet hij er zeker de nodige potentie in. Met de kanttekening dat het allemaal nog wel รฉven kan duren.
94 slides die het doorklikken zeker waard zijn ๐ฑ
CB Insights kijkt voor de toekomst naar investeringen ๐ค
Wie kijk je aan als je het allemaal even niet meer weet? CB Insights weet het wel en kijkt naar de partij met het meeste skin in the game. Topinvesteerderspartij andreessen horowitz (a16z). Mag je allemaal weer vergeten als je net als mij die (financiรซle) kant van de markt niet zo interessant vindt.
Wat wรฉl boeiend is, zijn de voorspellingen die je kan doen op basis van de data.
Investeren betekent risico nemen en risico dek je af met kennis. Je kan er vanuit gaan dat de investeringen van a16z gepaard gaan met een bak aan onderzoek.
Wat valt dan op?
- A16Z zet hard in op blockchain-ondernemingen.
- Die ondernemingen zitten, je verwacht het al, veel in de metaverse hoek.
- Daarnaast is de enterprise software categorie รณรณk populair, zoals bijvoorbeeld Databricks, een club in data, analytics in AI.
Zijn dit soort voorspellingen heilig? Want natuurlijk investeren tech investeerders zwaar in toekomstgerichte ondernemingen.
Ja en nee, denk ik. Dit soort clubs zitten er niet vaak naast. De realistische vraag is alleen: op welke termijn gaan dit soort topics (nog) relevanter worden?
Laat je info achter op de pagina of lees het rapport via deze directe link.
Boeiend leesvoer om lekker doorheen te bladeren.
Ook tech giganten zijn flink bezig met acquisities ๐ฐ
Het zijn niet alleen de investeringsmaatschappijen die flinke meters maken.
Ook je favoriete techreuzen clubs zijn (stilletjes) op overnamepad. Blijkt ook uit deze laatste analyse waarin Apple terugkomt als grootste koper van AI partijen in 2021.
Technologie waar je hart sneller van gaat kloppen
Neem 10 minuten de tijd om je te verwonderen over de Nachtwacht ๐จ
Oh man, dit is wel echt te gek. Het Rijksmuseum plakt 8430 foto's aan elkaar, gemaakt met een 100 megapixel camera voor de meest gedetailleerde verslaglegging van een kunstwerk ooit.
Ik was me suf aan het zoeken naar de afbeelding, omdat ik een zware applicatie verwachtte. Maar is gewoon te bekijken op bovenstaande link.
Waarom dit zo ontzettend vet is:
- Het is een afbeelding van 717.000.000.000 pixels
- Bestaat uit 8430 foto's
- Gemaakt met een camera die +/- 50.000 euro kost
- Het bestand is 5.6 Terrabyte (dat is 5.600.000 MB)
- En is seamless te bekijken, geen refreshrates niks.
Meer (nerderige) feitjes lees je in de blogpost van makers Q42. Ook al begrijp ik maar een derde van het artikel, is het toch erg boeiend om te lezen waar de developers allemaal rekening mee hebben gehouden.
Verdieping waar je een glimlach van krijgt
Een portret van Matt Mullenweg (Automattic/WordPress) ๐
Zo'n 18 jaar geleden startte Matt Mullenweg met het bouwen van WordPress. In 2021 draaide ruime 1 op de 3 websites op WordPress.
Dit achtergrondstuk op Protocol is het lezen waard.
Hoe TikTok ervoor zorgt dat een expert in Excel tonnen per dag verdiend ๐ค
Met de juiste creativiteit, kan je zorgen voor bereik. En als je dat bereik om weet te zetten in omzet, ben ik helemaal fan van je.
Miss Excel went viral on TikTok and instagram teaching Microsoft Excel tricks while dancing to pop songs.
Vergeet lege views op vlogs met nietszeggende avonturen. Geef snippets content weg en verkoop complete cursussen. Boeiende longread op The Verge met fijne inzichten.
De beste reclame met de slimste inzichten
Hoe Adidas met een wit t-shirt (messen)geweld tegengaat onder jongeren ๐ช
Steekpartijen onder jongeren is een groot probleem in Londen.
Adidas en Arsenal lanceren een nieuw spelershirt dat volledig wit is. No more red is de communicatie rondom de campagne. De shirts zijn niet te verkrijgbaar in normale shops, maar worden via een veiling wel verkocht. Alle opbrengsten gaan naar het goede doel.
Mooie impactvolle manier om een boodschap onder de aandacht te krijgen.
Jezelf ontwikkelen met deze artikelen
The Guardian zet 100 manieren op een rij om je leven slimmer in te richten (zonder รฉcht je best te doen) ๐
Lijstjes doen het altijd goed. En creatieve voornemens bedenken kan lastig zijn. The Guardian zet een fijne listicle online met inspirerende nieuwe gewoonten. Nummer 54 en nummer 57 zijn m'n lievelings.
En over goede voornemens gesprokenโฆ
Tot de volgende!
Thanks voor het lezen weer! En tot over een maandje ๐
- Matthijs