Nieuwe eerste zondag van de maand, nieuwe 🧠 Denk als een strateeg! De nieuwsbrief met strategische breinvoer om slimmer naar trends & ontwikkelingen te leren kijken.

Ik deed een klein experiment met Twitter ads om te leren hoeveel een nieuwe subscriber kost ($1,06 dollar per abonnee). Welkom nieuwe abonnees!

  • In deze editie móet ik wel stilstaan bij Facebook’s Meta’s zet om de virtuele wereld tastbaar te maken - de metaverse. Want wow, dat gaat te gek worden 🤯
  • Ook lees je over merken en NFT’s, met o.a. RayBan & McDonalds 🍔
  • Ik dook in de extreem ongewone prijsstrategie van GoPro 💸
  • En neem je mee in hoe digitale merken omgaan met nieuwe manieren van hybride werken (spoiler: 1:1 gaming) 🕹️

Veel wijsheid & leesplezier!

Wat moet je als marketeer met de metaverse? 🤯

Wat een intense week was het voor liefhebbers van innovatie.

Het blijft me verbazen hoe Facebook - en dan met name Mark Zuckerberg - in de allergiezone zit van innovators/early adopters. Want als je voorbij de gebrekkige presentatieskills kijkt (met véél onnodige handgebaren), zie je een waanzinnige visie op communicatie, samenwerken en samen zijn in de metaverse.

Metaverse?

a shared virtual environment that people access via the internet

Een digitale omgeving waar je echt het gevoel hebt van aanwezigheid van jezelf én anderen. Om samen te werken, te communiceren en gewoon samen te zijn.

Alles over gemist?

Als je de aankondigingen hebt gemist, raad ik je aan om deze samenvatting van 11 minuten op YouTube te kijken, of dit korte artikel op The Verge te lezen.

Om alle kanten van metaverse goed te belichten, neem ik je mee in de twee kampen:

  1. de enthousiastelingen
  2. Het tegengeluid

De enthousiastelingen over metaverse 👍

Dit interview met Vishal Shah (VP Metaverse bij Meta) geeft een fijne blik in de mogelijkheden

Dit interview met Vishal Shah (VP Metaverse bij Meta) geeft een fijne blik in de mogelijkheden

Natuurlijk extreem gekleurd beeld als Meta zelf de afzender is, maar wel mind blowing als het gaat om de toepassingen en mogelijkheden.

Tech analist Benedict Evans ziet ook veel kansen, op termijn

Tech analist Benedict Evans ziet ook veel kansen, op termijn

Benedict Evans schreef begin oktober (nog voor de lancering van Meta) een fijn stuk met kritische blik. Belangrijke take-out: veel van de metaverse plannen zijn fantastisch, maar gaan het grote publiek nooit bereiken. Er zijn zeker toepassingen die op termijn werkelijkheid gaan worden.

‘Metaverse’ is the buzzword of the moment, [..] and many of the ideas it tries to combine might not happen, or not like that. This might be the new ‘information highway.’ But however it works, some kind of break-out of new devices, new experiences and new kinds of popular culture seems pretty easy to believe in.

En vergis je niet hoe snel technologie kan gaan. De eerste iPhone werd 14 jaar geleden gelanceerd. Ga maar na waar we over 14 jaar met de metaverse kunnen staan.

Het tegengeluid op metaverse 👎

Mark Ritson heeft zich eerder al behoorlijk negatief uitgelaten over Facebook's Horizon Workrooms

Mark Ritson heeft zich eerder al behoorlijk negatief uitgelaten over Facebook's Horizon Workrooms

Samengevat: mensen gaan niet een headset opzetten voor een virtuele meeting. De hassle is te groot en de benefits zijn te klein. Let wel: ook dit artikel was pre-Meta launch.

Vice schreef een afbrandend stuk, met name als steek naar Facebook om van 'een slechte naam' af te komen.

Vice schreef een afbrandend stuk, met name als steek naar Facebook om van 'een slechte naam' af te komen.

Je verwacht het natuurlijk wel van Vice.

Facebook’s new name is “Meta,” and its new mission is to invent a ‘metaverse’ that will make us all forget what it’s done to our existing reality.

Zit er een waarheid in het stuk? Ik geloof niet dat deze zet van Facebook puur een is om van een belabberde reputatie af te komen. Al komt het wel even lekker uit voor ze.

Maar Matthijs, wat is jouw mening over Metaverse?

Technologie in de toekomst. Ik vind het vet.

Maar gaat dit iets zijn dat op korte termijn onze levens gaat veranderen? Zeker niet. De impact op de toekomst gaat wél groot zijn. Kijk hoe snel de adoptie van de iPhone is gegaan (lancering 14 jaar geleden, nu 1 miljard actieve devices wereldwijd).

🤔 Dan is de vraag: moet dit in handen liggen van Facebook?

Alle grote tech giganten pakken deze strijd aan. Google is ook bezig met haar eigen waarheid van de metaverse. Daarnaast zullen er ongetwijfeld honderden kleinere spelers zijn.

🔮 Als ik het zou voorspellen:

  1. Op korte termijn - 1 tot 3 jaar - impact op zakelijke markt. Een oplossing voor hybride werken voor een selecte groep bedrijven.
  2. Op middellange termijn - 4 tot 8 jaar -eerste oplossingen voor consumenten. Denk aan communicatie of samenzijn.
  3. Op lange termijn - 9 - 15 jaar - een deel van de visie zoals geschetst. Iets dat onderdeel wordt van dagelijkse communicatie.

Ik heb er zin in!

Slimmer leren denken met deze strategische stukken

Stoppen met adverteren betekent dalen in verkoop, vertelt Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science

Stoppen met adverteren betekent dalen in verkoop, vertelt Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science

Dat reclame nodig is voor groei, is een no-brainer. Dat stoppen met adverteren zorgt dat je merk in zakt, is daarbij ook niet nieuw.

Maar hoe verschilt dat per type merk? En over wat voor periodes heb je het dan eigenlijk?

Ehrenberg-Bass Institute deed er onderzoek naar. Een eenduidig antwoord is niet heel simpel; het lig aan je omvang, je niveau van bestedingen en in welke mate je als merk aan het groeien bent. Interessant!

Trust in brands is illusory, just look at Facebook's continued growth

Trust in brands is illusory, just look at Facebook's continued growth

In hoeverre hebben merken vertrouwen nodig? Het verlies in vertrouwen van Facebook is niet een bubble van marketeers of kritische privacy enthousiastelingen.

De vertrouwenskwestie gaat over een grotere groep. En dan wordt het interessant: want Facebook blijft groeien in daily active users.

Wat zegt de grafiek? Dat de eigenschap 'vertrouwen' niet persé een belangrijke KPI is voor de groei van een merk. Razend interessant artikel.

Reclame waar je een glimlach van krijgt

Het onofficiële Cannes archief is weer open voor iedereen

Het onofficiële Cannes archief is weer open voor iedereen

Hier kan ik om lachen.

Cases zijn een shortcut om te leren wat werkt. En om een flinke dosis inspiratie op te doen. Ik schreef eerder over LoveTheWorkMore, een initiatief van 2 strategen om het Cannes archief in te zien zonder de volle pond te betalen.

Cannes boos. Archief offline.

Strategen in dubio. Cannes Lions wil je niet tegen je hebben. Dat is niet heel lekker voor je carriere. Toch een middelvinger omhoog en het archief opnieuw opgezet. Nu mét een archief van een flinke tijd terug.

Wat een ballen heb je dan. Bekijk de parels!

Free Guy is een film die draait om een game - en adverteert daarom in games.

Free Guy is een film die draait om een game - en adverteert daarom in games.

❤️ creatieve manieren van reclame maken. Merken die een samenwerking aan kunnen gaan met Fortnite verdienen dan ook zeker mijn respect.

Free Guy (een film over een game karakter) komt in de wereld van Fortnite op verschillende plekken terug. Op een natuurlijke manier. Check 't.

Wat moeten merken met NFT's? 🖼️

Ray-Ban lanceerde een eigen NFT

Ray-Ban lanceerde een eigen NFT

Ray-Ban lanceerde via OpenSea een NFT. Met 346 views, 9 favs en 3 biedingen is het misschien qua zichtbaarheid niet een extreem succes te noemen. Al lijkt me niet dat views het doel was.

Uiteindelijk is de NFT verkocht voor 1.8ETH, wat neerkomt op ongeveer 3700 euro.

Naast berichten uit fashion wereld valt het me tegen hoe weinig tech blogs erover hebben geschreven trouwens. Wel echt een vet project!

McDonald's lanceert 10 McRib NFT's

McDonald's lanceert 10 McRib NFT's

Via een sweepstake op Twitter. En daardoor voelt het gelijk als een marketingstunt en niet een experiment als dat van Ray-Ban. Jammer, maar tóch vet.

Op zoek naar meer voorbeelden? Jeremiah Owyang houdt een lijst bij van merken en NFT's op zijn blog.

Ik verbaasde met over de prijsstrategie van GoPro en dook in de cijfers.

Zo word je nog slimmer in je werk

Shopify gebruikt gaming om 1:1 gesprekken en meetings casual te maken.

Shopify gebruikt gaming om 1:1 gesprekken en meetings casual te maken.

Weg met Zoom fatigue en het eeuwige gevideobel. Dat kan beter, dachten ze bij Shopify. En ontwikkelden Shopify Party, een virtuele plek om met je teamleden te bellen en tegelijkertijd te gamen. Slim!

Bekijk de voorbeelden in deze Twitter thread.

Denk de volgende keer wat langer na over de lengte van je meeting.

Denk de volgende keer wat langer na over de lengte van je meeting.

Mensen multitasken. Dat is een feit.

Maar als ik een belangrijke presentatie geef, jaarplannen uit de doeken doe of een interactieve workshop leidt, vind ik het belangrijk dat er volle aandacht is.

Dat je dat niet kan verwachten is eigenlijk logisch.

Stanford University deed onderzoek naar het gedrag van multitasken tijdens meetings. Wat je daar uit kan halen:

  1. Plan productieve meetings met zoveel mogelijk aandacht in de ochtend, en dan bij voorkeur voor 10:00.
  2. Houd meetings compact. Bij meer dan 5 mensen neemt het multitasken exponentieel toe.
  3. Hou je meeting zo kort mogelijk, maar het liefst onder 45 min. Ook daarna neemt het multitasken enorm toe.

Boeiend!

Tot de volgende!

Thanks voor het lezen weer! En tot over een maandje 👋

- Matthijs

Over de toekomst van communicatie met de metaverse (🤯), over de experimenten van Ray-Ban en McDonalds in NFT's (🕶️+🍔), de extreem ongewone prijsstrategie van GoPro (💸) en de toekomst van hybride met gaming (🕹️)