👋Nieuwe nieuwsbrief op je digitale deurmat!
Je leest de laatste editie van 🧠 Denk als een strateeg, de nieuwsbrief met strategische breinvoer om slimmer naar trends & ontwikkelingen te leren kijken.
En sinds deze editie iets nieuws! Naast een kleine aanpassing in design (want Revue is verkocht aan Twitter), ook een aanpassing in de linkjes.
Ik gebruik nu namelijk een maand Liner, een tool om berichten te voorzien van arceringen. Makkelijker voor mij om de artikelen terug te lezen, handiger voor jullie om de content te scannen. Handig!
In deze editie:
- Een verdieping op de toekomst van werk;
- Waarom marketeers consumenten totaal niet begrijpen;
- Hoe je 500+ trends met 1 artikel leert begrijpen;
- en hoe je slimmer je communicatie kan framen.
En ik ga het vooral níet over Clubhouse hebben.
Veel leesplezier!
- Matthijs
De toekomst van werk is remote, maar daar is niet iedereen het mee eens
The Future of Employee Experience volgens Microsoft 🔮
Microsoft lanceert Viva, iets wat ze zelf een platform dat communicatie, kennis, leerprocessen, resources en inzichten verenigt in een geïntegreerde gebruikerservaring die werknemers en teams alle middelen geeft om vanaf elke locatie opperbest te presteren...
😵
Waar ik in de video erg op aanging, was de manier van samenwerken en de integratie van feedback. Of anders: zorgen dat samenwerken weer écht voelt als samen.
Microsoft laat de laatste tijd wel zien dat het goede kaarten in handen heeft. En hoewel de tooling nog niet altijd opperbest werkt (en in UI zeker kan leren van de startups in dezelfde industrie), geloof ik zeker dat Microsoft op de lange termijn blijft scoren.
Sterke teams hebben psychologische veiligheid nodig ☔
Ik lees de laatste tijd redelijk veel over de kracht van sterk presterende teams. Op dit moment zit ik vol in het boek The Culture Code (affiliate link) en ontdek de rode draad tussen de verschillende artikelen waar ik in deze nieuwsbrief ook al eerder over heb geschreven. Super boeiend.
HBR heeft een fijn archief van berichten die in deze tijd weer extra relevant worden. Zoals dit stuk uit 2017 dat draait om psychologische veiligheid in teams.
De samenvatting:
- Approach conflict as a collaborator, not an adversary.
- Speak human to human.
- Anticipate reactions and plan countermoves.
- Replace blame with curiosity.
- Ask for feedback on delivery.
🤔 Lees vooral het stuk, anders is bovenstaand lijstje maar een los stel woorden met holle begrippen.
Niet alle geluiden over remote werk zijn positief, zoals dit stuk van Tom Goodwin 💭
Tom Goodwin is een held met een mooie trackrecord in de reclame. Zijn blik op remote werk is dan ook een slim kritisch tegengeluid.
Zijn belangrijkste kritiek: Ja het is gelukt in 2020, maar dat is omdat het móest en niet omdat we het collectief wilden.
Als het straks niet meer geforceerd wordt, wat blijft er dan over? En hoe gaat dat dan werken?
Met vragen als:
- What happens if people don’t come in when they are supposed to?
- Do people who move away get paid less?
- What happens to teams of people who see each other less often, what happens to people on two different teams?
- What happens when Zoom calls are between 3 people in the same room, and 3 people alone? What happens after that call?
- What happens if someone seems to go to the office a lot then gets promoted perhaps unfairly or someone who comes in less doesn’t get promoted.
🤔 Natuurlijk zit er nog veel denkwerk in de toekomst van werk. Het is slim en goed om kritische tegengeluiden te lezen en er vast over na te denken.
Slimmer leren denken met deze strategische stukken
Een meta analyse van trendrapporten doet je anders kijken naar trendrapporten 📋
Trendrapporten. Soms liefde, soms haat. Vaak willekeur. En als het lekker vaag blijft, leest het meer als een horoscoop dan een echte toekomstvoorspelling.
Strateeg Matt Klein analyseerde 30+ rapporten uit 2021 en keek zo naar 500+ trends om de lijnen te ontdekken voor het jaar. Een superslim stuk met verwijzingen naar rapporten van Accenture, Gartner, Deloitte, TrendHunter en vele anderen.
🤔 Lees het stuk en pik eruit wat voor jou, je klanten en je bureau slimme waarheden bevat waar je het komende jaar nog goed uit kan putten.
Of maak nog even een deep dive met deze 100+ documenten 📃
Strategen Ci En Lee en Gonzalo Gregori verzamelden álle trendrapporten die ze konden vinden.
Handig om te cherrypicken over specifieke onderwerpen!
Drie tips om je communicatie te framen voor een betere samenwerking 📝
Normaal gesproken zou ik dit soort artikelen niet doorsturen – Frankwatching heeft een hoog listicle gehalte – maar deze vond ik zó leerzaam dat ik het wel moest delen.
Ik deel tip 1, als je die boeiend vind moet je maar even verder kijken voor de overige tips. Artikel hier met mijn highlights. Komt-ie.
1. Bied een passieve optie
Deze tip staat ook wel bekend als de silence procedure. Je past hem vooral toe bij mensen waarvan je weet dat ze je vertrouwen. Een expliciet ‘akkoord’ is waarschijnlijk niet nodig.
Stel: het is nu dinsdagochtend. Jouw klant, Hans, mailt je met de vraag om donderdagochtend vroeg een e-mail uit te sturen naar alle klanten. Je werkt hard door. En het lukt: dinsdag 16.30 uur staat alles klaar.
Welke mail stuur jij naar je klant?
Optie 1 – De actieve optie
Ha Hans. Het is gelukt. De mail staat klaar. Ik heb je net een test gestuurd. De e-mail wordt donderdag om 09.00 uur verstuurd. Laat jij weten of je akkoord bent?
Optie 2 – De passieve optie
Ha Hans. Het is gelukt. De mail staat klaar. Ik heb je net een test gestuurd. De e-mail wordt donderdag om 09.00 verstuurd. Mocht je nog wijzigingen hebben, laat het weten. Dan voer ik ze morgen door.
Stel: je krijgt geen reactie meer. Met welke optie verstuur jij donderdagochtend om 09.00 uur met 100% zekerheid je mail?
Bij optie 1 heb je geen akkoord gehad. Bij optie 2 was een akkoord niet nodig. Optie 1 vraagt dus om actie van de ontvanger. Bij optie 2 is actie van de ontvanger passief en dus niet noodzakelijk en stuur jij de e-mail er gewoon met een gerust hart uit.
🤔 Kleine nuance. Groot verschil. Maak je het jezelf en je klant makkelijker mee. Slim om over na te blijven denken in je komende communicatie.
Onderzoek waarmee je punten scoort bij het koffiezetapparaat
"Ik denk dat we alleen een iPhone app moeten maken, want ik heb een iPhone en iedereen in mijn omgeving ook."
Echt gehoord, ooit. En daarmee typisch voor het bubble-denken waar iedereen zich wel eens schuldig aan maakt (fun fact: Android heeft in NL een aandeel van 58,5%).
Ik kwam een mooi onderzoek tegen over de Canadese markt, waarbij de blik van marketeers over de markt wordt afgezet tegen de daadwerkelijke cijfers van de gemiddelde Canadees in technologie en mediaconsumptie. Onderzoek hier en samenvatting hieronder.
Technologie waar je hart sneller van gaat kloppen
Luister mee met een AIVD onderzoek naar terrorisme 🎧
Ik ben dol op podcasts. En ik ben gek op sterke merken.
Daarom is deze podcast van de AIVD, om duidelijk te maken wat het inhoudt om bij de AIVD te werken, echt een te gekke productie.
Je wordt meegenomen door Liesbeth Rasker, die samen met echte AIVD'es een terroristische dreiging onderzoekt. Waanzinnig goede productie, fijn concept en mooi verhaal.
Oh, wel de lelijkste cover art die ik ooit heb gezien bij een branded podcast.
De verborgen boodschap van NASA 🪂
NASA verstopte een gecodeerde boodschap in de parachute van de Perseverance.
Niet alleen is de boodschap, DARE MIGHTY THINGS, helemaal te gek, ook het feit dat ze zelf niet van de daken schreeuwen dat de boodschap erop stond krijgt wat mij betreft veel lof.
🤔 Tof om over na te denken: waar ja kan je in je eigen communicatie verborgen boodschappen stoppen?
Domino's zet AI in om de kwaliteit van de pizza's te waarborgen 🍕
Domino's loopt best voorop in technologie. Van robots die pizza's bezorgen tot bellen met een AI assistent voor je bestelling: Domino's is er allemaal mee bezig.
Uit dit stuk vond ik de Dom Pizza Checker het meest boeiende. Deze implementatie (volgens mij alleen nog in Australië), zorgt ervoor dat elke pizza door middel van een foto wordt gecheckt voor de pizza de keuken verlaat (en die foto wordt ook direct naar de klant gestuurd). Nice!
🤔 Boeiend gedachtenexperiment: Welk stuk kwaliteit in de keten kan worden verbeterd met technologie?
Verdieping waar je een glimlach van krijgt
Boris (die eindbaas van The Next Web) vermaakt zich met het trollen van scammers 😂
Hier kreeg ik een grote glimlach van. Door out of offices aan elkaar te knopen, leidt Boris een scammer om de tuin.
Want als een scammer bezig is met een vastlopend proces, kan hij in ieder geval niet iemand anders scammen. Lachen!
De kunst van het design van videobandendozen 📼
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik bovenstaande afbeelding bekijk krijg ik een prettige prikkel van herkenning en nostalgie in m'n buik.
Twitteraar Austin zetten een draadje online met een verkenning van het design van videobanden. Te gek!
Oké, toch nog één stuk over Clubhouse
Jelmer de Boer schreef een slim stuk: Aristoteles op Clubhouse 🏛️
Eerlijk? Ik word nog niet heel warm van Clubhouse.
De aantrekkingskracht? Fascinerend. De groei in gebruikers? Fantastisch. De inhoud? Totale prul.
Als je in een room zit waar het alleen maar gaat over Marketing Truth Bombs en elke vraag wordt geïntroduceerd door epistels van 10 minuten waarin mensen zich vol bravoure voorstellen, ben je mij kwijt.
Het platform heeft een zekere charme. Doordat de kwaliteit zo ruk is, de focus op niet-visueel ligt en de gesprekken wat knullig, heb je het gevoel dat je als een spion een gesprek aan het afluisteren bent.
Dat maakt het boeiend. Maar dat nieuwe is er vast snel van af.
Lees daarom het stuk van Jelmer die op komische (en terechte) wijze een beschouwing over het platform uitschrijft.
Tot de volgende!
Thanks voor het lezen weer! En tot over een maandje 👋
- Matthijs