Divider in thema van Denk als een Strateeg

Demografie GPT voor CBS Bevolkingspiramide πŸ™‹β€β™‚οΈ

Ik kijk maandelijks wel een keertje op de CBS website voor inzicht in de omvang van een leeftijdsgroep naar aanleiding van een briefing.

Dat kan natuurlijk simpeler.

Omdat ik merk dat ik AI steeds meer en meer gebruik voor strategie, ben ik begonnen met het bouwen van custom GPT's die daarbij helpen.

De eerste strategische GPT: Demografie GPT.

Op basis van een dataset van het CBS, de bevolkingspiramide, geeft Demografie GPT direct antwoord op een simpele vraag: hoeveel mensen zitten er eigenlijk in de leeftijdsrange uit m'n briefing?

Spoiler alert: de vuistregel dat er 100k mensen per leeftijdsjaar per geslacht zijn, gaat nog steeds prima op. Toch is dit wel een lekker tooltje.


En verdere kansen voor strategie en AI? πŸ€·β€β™‚οΈ

Als ik kijk naar de praktische toepassingen in de afgelopen maanden, dan heb ik AI gebruikt om fors in tijd te snijden, bijvoorbeeld:

  • Grip te krijgen op doelgroepen in specifieke situaties (een tabel van een opdrachtgever, vertalen naar concrete doelgroepen).

    ⏰ Met enkel Google had ik daar minimaal 6 uur over gedaan.
  • Het uitdraaien van lijsten van organisaties met een duurzaamheidsprofiel, wereldwijd (voor earned media in een videoproductie).

    ⏰ Met enkel Google had ik daar dagen over gedaan.
  • Het uitschrijven van een generieke customer journey binnen een specifiek proces.

    ⏰ Had ik anders experts over moeten spreken.
  • Verklaren van specifiek vakjargon, zodat ik slimmer aan tafel kom te zitten bij mijn opdrachtgever.

    ⏰ Met eigen zoekwerk had dit meer tijd gekost en was de kans op misinterpretatie groot.
  • Een analyse maken van een complexe dataset van een klant voor vernieuwende inzichten.

    ⏰ Had ik ook in Excel kunnen bouwen, maar dat was minstens 3 uur werk geweest.

Nee, het is nog geen raket wetenschap. Maar met de juiste prompts geeft het zΓ³veel meer snelheid in je denkproces en validatie van eerste strategische richtingen.


Divider in thema van Denk als een Strateeg

Onderhandelen met AI levert je straks korting op πŸ€‘

Toen ik verleden jaar een soundbar zocht, kwam ik bij HelloTV uit. Op Tweakers Pricewatch vond ik de soundbar daar een tientje goedkoper dan bij Coolblue. En op de pagina zelf werd ik met onderstaande boodschap verleid:

Hello TV korting

Razend benieuwd naar de interactie, vroeg ik korting aan. En ja hoor, er gingen nog eens 2 tientjes vanaf. Op een bedrag van 495 euro, vond ik dat aanzienlijk.

Deal gesloten. Soundbar gekocht.

Ik vond het een goed (strategisch) principe. Namelijk:

  1. Als je al iets van effort doet, heb je al een stap meer gezet dan simpelweg browsen. Hello TV staat een stap voor op concurrent.
  2. Vanuit Hello TV heb je met een simpele interactie een grotere kans op conversie. Ik kan me voorstellen dat ze hiermee de prijs-browsers meer naar zich toe trekken. En daarmee nieuwe klanten kopen om kennis te maken met het merk en de service van Hello TV.

Maar, nogal arbeidsintensief. En toen kwam ik Nibble tegen.


Nibble voor onderhandelingen in je webshop

Nibble AI onderhandelingen

Nibble belooft hetzelfde te doen, maar dan met AI. Je stelt je grenswaarden in en Nibble gaat voor je aan de slag in onderhandeling.

Reteslim en sluit goed aan bij bovenstaande inzichten. Ik verwacht dat we hier nog veel van gaan zien


Divider in thema van Denk als een Strateeg

AI voor een gesprek met je doelgroep πŸ’¬

Via Mark Ritson kwam ik terecht bij Evidenza, een startup die belooft in de route van kwalitatief onderzoek af te snijden door een panel te maken op basis van AI.

Handig, maar gaat dat werken? De eerste resultaten geven aan dat het niet ver van echt panelonderzoek uitkomt, al is de rol van experts nodig om te duiden hΓ³e je het goed in zet. Ingmar de Lange schreef er een slim stuk over.

Ongetwijfeld een type onderzoek om in de gaten te blijven houden.


Ook in Nederland zie je AI panel voorbeelden verschijnen πŸ‡³πŸ‡±

Strateeg Jens Hellewaard (voorheen strateeg bij N=5) is Het Volksportret gestart. Een AI doelgroep analyse model (en creatie tester). Met als doel om communicatie inclusiever en effectiever te maken.

Ik geloof er wel in :)

Het Volksportret

Divider in thema van Denk als een Strateeg

Nog even over de Olympische spelen πŸ‹οΈβ€β™‚οΈ

In mijn vorige nieuwsbrief mopperde ik over het gebrek aan creatieve activaties van merken. Maar ik neem mijn gemopper terug. De grootste winnaar? De Olympische Spelen van 2028 in LA.

Want niet alleen sporters zie je veel op de tv voorbij komen, ook Snoop Dogg zie je overal. Bij wedstrijden, rond het podium, in gekke pakjes en juichend tussen de fans.

Snoop Dogg

Niet heel toevallig. Want de USA host de komende editie in 2028 in Los Angeles. En Snoop Dogg kan een goede factuur sturen om daar aandacht voor te genereren.

Naar verluid krijgt hij 500k per dag (!) betaald, met een totale deal ter waarde van 15 mln.

En de brug? Die bouwde hij zelf met een afsluitende track.


Divider in thema van Denk als een Strateeg

Tot de volgende!πŸ‘‹

Zin in samenwerken? Vanaf half oktober weer goede beschikbaarheid. Hit reply als je strategische power kan gebruiken in je projecten.

Matthijs animatie

Waar strategie en AI hand in hand gaan 🀝