Het was de afgelopen weken feest voor theorie-fanaten.
π€
De IPA Effectiveness Awards, een report van MailChimp voor middelgrote bedrijven, een handige video van Ritson voor Kantar Γ©n een volledige documentaire over marketing van ruim een uur? π
Ruim gerust een paar blokken in je agenda de komende weken. Komen ze:
De winnaars van de IPA Effectiveness Awards π
Cases cases cases! Hoewel 't betalen is voor Γ‘lle info (50 piek per case), zijn de openbare beschrijvingen en casematerialen ook al smullen.
Met casetitels als When the chips are down, margins matter. How a focus on long-term emotional brand-building reduced price elasticity and increased profits for McCain., weet je dat er hoge kwaliteitcases tussen zitten. Happy browsing!
Mark Ritson - The Blueprint for not messing up your brand π ββοΈ
Theorie, vloeken en een sterke mening. Altijd fijn om even naar Ritson te kijken.
Mailchimp doc: How To Grow Your Brand π΅
O.a. Les Binet, Ritson en de founders van AI Panel Evidenza in één adviesdocument voor niet de allergrootste merken? Boeiend!
If you work at Apple, Nike, Coca-Cola, P&G, Frito-Lay, Meta, or a similar global powerhouse brand, put this report down; it's not for you. This guide to growth was written for performance-obsessed marketers at midmarket companies and small businesses, for founders at start-ups and scale-ups, and for anyone growing a brand who has ever asked, βWhere do I go from here?
Making a Marketer 2 | A Marketing Festival Documentary πΏ
Ritson nog niet helemaal beu? Mooi, dan kan je kijken naar een docu van anderhalf uur met o.a. Tom Roach, Byron Sharp en Ritson. Ter promotie van het marketingfestival komend jaar.
Meer van de reclamische docu's? Art & Copy Documentary is ondertussen ook gewoon op YouTube te vinden.
Tesco leert je over het Zeigarnik effect
β¨
British Airways flikte het met de outdoor campagne met vliegtuigraampjes (weet je nog?). Nu laat Tesco zien een sterk merk te hebben. Met enkel de blauwe streepjes van 't logo en producten (die, naar 't schijnt, ook nog eens Tesco spellen).
Flinke ballen van de adverteerder. En hulde voor het bureau die dit verkocht heeft gekregen.
En ook nog eens belachelijk effectief. Mede door 't Zeigarnik effect. Wat zo ongeveer betekent dat als je brein een onopgeloste taak ziet, je het beter kan onthouden.
Dat Tesco dit kan, heeft alles te maken met sterke DBA's (Distinctive Brand Assets) die gekoppeld zijn aan het merk. Waren de blauwe streepjes niet bekend genoeg, zou Tesco reclame maken voor de categorie in plaats van 't eigen merk.
Ik vind 't vet.
Wordt natuurlijk ook lekker belachelijk gemaakt op LinkedIn. Want als je alle randvoorwaarden van alle stakeholders toe zou voegen
Ikea maakt influencers belachelijk π€³
Influencers die roepen dat je niet moet slapen, maar trainen, hustlen of TikTok dansjes doen krijgen een matras in 't gezicht.
Wat een heerlijke serie van Mother UK voor Ikea.
Fraai inzicht van Age UK π΄
Want waarom geven we alleen om oude spullen, en niet om oude mensen?
Vergeet je awards niet op te halen!
π
Het award seizoen is weer los! Mijn super-geheime mastersheet met alle awarddata - van start inzending tot deadline en van kosten tot winnaars - is weer tot in de puntjes bijgewerkt.
Spoiler alert: veel data zijn nog niet duidelijk. Daarom schrijf je je in voor Award Alert. Krijg je handig een mailtje wanneer er een deadline aan zit te komen.
Zin in statistieken? De post op LinkedIn over Award Alert kreeg Β±3200 views en resulteerde in 62 nieuwe inschrijvingen. Fijne 2% conversie! π
Oei, ja, AI.
π€
Ik vind deze nieuwsbrief een fijne plek om zo af en toe over AI te mijmeren.
Van de week zat ik in de auto onderweg naar een opdrachtgever. Ter voorbereiding kreeg ik een openbaar meerjaren-beleidsdocument. Die had ik doorgeakkerd en helemaal kapot gearceerd.
Het was een uurtje rijden en om mijn geheugen op te frissen gaf ik ChatGPT - nogmaals, het was een openbaar document - de PDF. M'n doel was om de spraakfunctie van ChatGPT te testen (jammergenoeg nog niet de o1 versie, die werkt nog niet met eigen docs). In een gesprek met ChatGPT doorliep ik 't document.
En ik ben nog nooit zo voorbereid geweest.
Doel is niet om definitieve antwoorden te krijgen, maar wel om al pratend je eigen gedachten te ordenen. Ja, een strak document als een beleidsdocument van 60 pagina's helpt daarin enorm.
Fiver zegt: het maakt mensen niet uit dat AI je project heeft gemaakt π€―
Ging natuurlijk al 100x rond op LinkedIn, maar daarom niet minder goed.
Knap dat je AI voor je project hebt gebruikt. Maar dat hoeft niet iedereen te weten. Zorg eerst maar voor resultaat. Fijne boodschap van Fiver.
Scherpe observatie van Anneli Rispens op LinkedIn: van alle mensen uit de credits is er maar eentje die als freelancer op Fiver staat gelist. Als je dan zegt dat output en effect voorop staat en dat je daarvoor bij Fiver moet zijn, kan je net zo goed je eigen mensen inzetten. Toch?
Samen aan de slag? Zin in!
Zin om samen aan de slag te gaan? Vanaf januari 2025 heb ik weer ruimte voor mooie opdrachten voor zo'n 2 dagen per week π
Samen knallen op pitches, frisse workshopsessies voor je klanten, aanbestedingen, jaarplannen, groei van strategieteam, kickstart van een project, opvang van een verlof of een frisse blik op de business? In de afgelopen weken werkte ik voor o.a. Megawatt, Buutvrij, Born05, O Bureau en Yune.
Ik help je met plannen voor lange termijn merkbouw Γ©n een rinkelende kassa op de korte termijn. Van briefing tot uitgekiende strategie. En van inzet voor 'n dag tot interim strateeg.
Tot de volgende! π
Wat een strateeg kan leren van het Zeigarnik effect β¨
Wat het Zeigarnik effect is β¨ (en hoe Tesco 't slim toepast). Aan welke theoretische stukken je komende weken je tijd kan verliezen π§ (en dat er een docu bij zit van anderhalf uur). En hoe Ikea influencers belachelijk maakt π€³ (en dat beter slapen ook voor die beroepsgroep beter is).